стил
8 ноември: Събор на архистратиг Михаил и другите безплътни сили
Архангеловден или за йерархията на ангелите и кой кое всъщност
свързани теми
Ангелите са безплътни сили или духове, служители на Бога и пазители на човеците (Евр. 1:14). Съобразно служението на Бога и отношението им към човеците, ангелите се явяват в девет чина, в йерархия по три лика или разряда.
Пръв из първоангелите е Архангел Михаил (което значи - "Кой е като Бога".) Той е вожд или архистратиг на безплътните сили.
Архангел Гавриил - ("сила Божия") - е вестител на Божиите спасителни тайни.
Един от първите ангели - Деница (Ис. 14:12) се възгордял и с падането си увлякъл множество други безплътни сили и тъй се е появило злото. Злите духове - демоните, са станали такива поради злоупотреба със свободата.
Празникът, посветен на Събора на светите ангели, е постановено да се извършва в месец ноември - деветият след месец март, първият месец от сътворението на света - като обозначение на числото на ангелските чинове.
Деветте ангелски чина се разделят на три йерархии - висша, средна и низша, във всяка от които има по три чина.
Първата - висшата и най-близката до Пресветата Троица йерархия - съставят серафимите, херувимите и престолите.
Най-близо от всички до своя Творец и Създател предстоят боголюбивите шестокрилати серафими, които видял и пророк Исаия, който казва: "Около Него стояха серафими; всякой от тях имаше по шест крила" [Ис. 6:2]. Те са огнеобразни, като такива, които непосредствено предстоят пред Този, за Когото се пише: "нашият Бог е огън, който изгаря"; "престолът Му е като огнен пламък" и явяването на "славата Господня ... е като огън, който изпояжда".
След серафимите пред всезнаещия Бог, Който живее в непристъпна светлина, предстоят в неизказана светлост многоочитите херувими, повече от другите по-нисши чинове винаги сияещи със светлината на богопознанието, със знанието на тайните Божии и дълбината на Неговата премъдрост, сами просвещавани и просвещаващи другите. Тяхното име - "херувим" - в превод от еврейски език означава проникване, разбиране или излияние на премъдростта, тъй като чрез херувимите се преподава на другите премъдростта и се подава просвещение на умните очи, за да виждат и познават Бога.
След това пред Седящия на превисокия престол предстоят богоносните престоли, защото на тях като на разумни престоли разумно почива Бог. А пък престолите се наричат богоносни не по същество, но по благодатта, дадена им за тяхното служение като такива, които тайнствено и непостижимо носят в себе си Бога. Почивайки върху тях по непостижим начин, Бог извършва Своя праведен съд според казаното от Давид: "Ти седна на престола, Съднико праведний". Поради това чрез тях преимуществено се проявява Божието правосъдие: те служат на Неговото правосъдие, прославят го и изливат силата на правосъдието върху престолите на земните съдии, като помагат на царете и владетелите да извършват праведен съд.
В средната йерархия също се съдържат три чина на светите ангели: господства, сили и власти.
Господствата се наричат така, защото владеят над останалите чинове на ангелите, които следват след тях, сами бидейки свободни.
И като са свободни от робския страх, преподават силата за благоразумно владичестване и мъдро управление на поставените на земята от Бога власти, та те добре да управляват поверените им области. След това те ни учат и да владеем чувствата, да смиряваме в себе си непотребните желания и страсти, да подчиняваме плътта на духа, да господстваме над своята воля и да бъдем по-горе от всяко изкушение.
Силите, които са изпълнени с божествена мощ, незабавно изпълняват волята на Всевишния и Всемогъщ свой...
- 1
- 2
галерии
Facebook коментари