любов и брак
Денят на християнското семейство
или за днешното „въведение” на православния българин
свързани теми
Е, какво да се прави – приоритетите трябва да се спазват: първо сме потребители, после – каквото там е останало, ако изобщо нещо е останало. Това не е критика, а факт. Ние, потребителите, сме обект на непрекъсната манипулация, например: колко е гот да бъдеш греховен. Сигурно ще се сетите за оня благодушен дядо поп, дето сладко "маа" (в храма!) шунка по пости, щото не била блажна. А няколко милиона ТВ-зрители (мами и татковци, които днес празнуват по традиция – или по инерция? - Ден на християнското семейство) съучастнически се подсмихват, защото нарушава правилата – при това не просто обществените, а Господните!
Децата пък повтарят като зомбита малоумните реплики, вкарани в устата на "благия" отец от някой духовно-изтръпнал рекламист и се "възпитават" в изконни български ценности – като православието. Да не говорим пък за рекламодателя (оня, дето прави шунката), който сигурно е квичал от възторг от идеята как прасетата му поругават храма.
Същият този храм, от който Господ Исус Христос гневно "изрита" търгашите. Същия този храм, в който е била въведена Св. Богородица – събитие, което отбелязваме днес – ("Ден на християнското семейство" - какво ли се яде?). Същият този храм, в който влизаме, палим свещ, пожелаваме си нещо ("Моля те, Господи, нека да спечеля от тотото, плийз!") и излизаме. Същият този храм, в който си гледаме часовника, кога ще свърши венчавката на младото семейство и в който децата ни трябва да бъдат топнати в кръщелния купел, за да може да преминем към "същинската" част, за която сме се събрали – софрата.
В действителност, не е случайно, че днешният празник – Въведение Богородично - е в началото на Коледния пост – времето за духовното "проветряване" от миазмите на "тоз скапан живот", на който сме му толкова сърдити, защото е толкова несправедлив към нас (определено само към нас, я виж съседа каква кола кара, мамка му - сори!). Факт, който не се променя дори и от набезите ни до храма в опит за сделка с Господ. Защо? Ти, Господи, в крайна сметка българин ли си или...?
Отговорът е, че въведението в храма е толкова различно от влизането в храма. Влизането е събитие, 5 минути на път за тото-пункта. Въведението е състояние. И е завинаги. Вечно. Вечно! Вечно? ВЕЧНО. За целия живот във времето и за онзи – отвъд него. То е духовна категория, то е онова, което се крие зад "марката" християнин. То е самоличност, която получаваш, пазиш, развиваш и за която избираш да си отговорен. Или избираш да си безотговорен. Четлива табелка на винаги гостоприемен дом или потънала в прах (лъскава) табела на блиндирана врата със сложна ключалка и алармена система.
Въведението във вярата е онази метафора от днешния разказ за Божията майка, която на 3 годинки изкачила сама 15-те стълби от входа на храма. Разказ за смелостта да тръгнеш по стръмното към великото приключение, наречено живот – не този с краткосрочните цели (къща, кола, повишение на заплатата), а онзи, който те изпълва отвътре с възторг до пръсване и струи навън в светлина и радост, който облива другите с усещането, че "на някой му пука" точно за тях, че са ценни и обичани...
- 1
- 2
галерии
Facebook коментари